Reference
Jana je skvělá a profesionální průvodkyně, které patří mé velké poděkování, především za konzultace týkající se syna. Na svět se většinou dívám spíše přes černé brýle a mám talent na katastrofické scénáře. S příchodem syna se tenhle repertoár pochopitelně rozšířil. Ať už šlo o správnou výchovu a osobní přístup k synovi tak i obavy při jeho nástupu do školky a začleňování se do kolektivu. Jana mě dokázala uklidnit, ukázala mi cestu, jak tyto situace zvládat, pomohla mi pochopit, že na spoustu věcí kolem výchovy dítěte se můžu dívat i jinak. Uvědomila jsem si, co je důležité pro mě jako rodiče a co pro mého syna. Velkým přínosem pro mě byly i konzultace před nástupem syna do školy. Jana mi pomohla podívat se jiným pohledem na školní systém a prostředí, které má mnoho z nás spojené s ne úplně příjemnými vzpomínkami. Ukázala mi, jak dítě podpořit při začleňování do kolektivu a jak zvládat jeho i své vlastní obavy z nového prostředí a autorit učitelů. Díky našim rozhovorům jsem dokázala najít vnitřní klid, který jsem pak mohla přirozeně předat i svému synovi. Díky citlivým konzultacím jsem získala nejen pocit jistoty a nadhledu, ale i hlubší porozumění sobě i svému dítěti.
Tereza
Jmenuji se Mirka po tatínkovi a je mi 46 let. Jsem maminka dvou amazonek, teď již v raném stádiu puberty. Janu mám to štěstí znát již dlouho. Poznala jsem ji jako posluchačka na jejím semináři v době, která byla pro mě osobně těžká a převratná. Rozhovory s ní mě vždy dovedly ke mně samé a tomu co jsem v dané fázi života potřebovala pro sebe, nebo moje holky. Mám hodnou maminku, ale stejně jako ona toho od své maminky moc nedostala, i mě do života mnohé chybělo. Cestu jsem si hledala sama a Jana mi vždy byla vstřícnou a laskavou průvodkyní. Poradila mi ohledně sourozenecké rivality a hierarchie, stanovení zdravých hranic a podpory. Při vstupu holčiček do školek a škol. Dále při problémech ve školách s poruchami učení u té mladší. Zachování jejich dobrého vztahu s otcem a nástupu puberty u té starší. Je studnicí moudrosti a lidské vřelosti. Mám štěstí, že mě k ní život zavál.
Mirka
Jsem maminka dvou dcer 15 a 7 let. S Janou se radím od narození první dcery. Velice mi pomohla především v milnících, například když se narodila mladší dcera, jak vše uspořádat a mít dobrý rytmus. Aby se nikdo v rodině necítil odstrčený. Velmi mi pomohla při vstupu holčiček do školky a poté do školy. Hlavně mladší dcera, která ještě nemluvila, potřebovala zvláštní podporu. Také nástup do školy byl komplikovaný. Ve školce byla Ellence doporučena alternativní forma výuky. Vydržet sedět na místě, soustředit se 45 minut bylo téměř nemyslitelné. Nakonec jsme se rozhodli pro klasickou školu. Jana nás vedla krok za krokem, nastavovaly se hranice a řád, láskyplně, postupně. První třída je zdárně za námi, i když nemáme pochvalu za chování. Starší dcera je klidná a vnímavá, vůbec jsem netušila, co mě čeká s Ellenkou a bez zkušeností a rad Jany nevím, zda bychom jí zdárně dokončili ve stávající škole. Jana vede laskavým přístupem, s ohledem na charakter holčiček a nás rodičů. Rady jsou srozumitelné a praktické, ale vaší práci za vás neudělá. Má bohaté zkušenosti a ráda se o ně podělí.
Jarmila
Chtěla bych poděkovat Martině za pomoc při zvládnutí náročného období s dcerou. Ta měla silné záchvaty vzteku, v období, kdy jsem konzultovala s Martinou se stupňovala četnost i síla. Bylo to pro nás pro všechny velmi vysilující po všech stránkách a narušovalo to chod a ovzduší v rodině. Martina mi jako jediná řekla, co mám konkrétně dělat ve vypjatých situacích. Pomohla mi situaci pochopit a byla mi jako dcery učitelka oporou. To vše laskavě s komplexním vhledem do dětské duše. Učila i mou druhou dceru – vždy byla přímá a spravedlivá. Vyzařoval z ní klid.
Adéla
Martina pracuje s dětmi s láskou a je jim přítelem i vychovatelem současně. Dokáže proměňovat složité situace v přínosné zážitky a zajišťuje tak dětem bezpečné místo pro hru i vzájemné poznávání. Vidí v lidech to lepší a snaží se to v nich probouzet, u dětí jí tato vlastnost umožňuje nahlížet na každé z nich jako svébytnou osobnost s vlastní cestou a náhledem na svět. Respektuje a nastavuje hranice sobě i ostatním a učí tuto nelehkou dovednost i děti.
Šárka
Měli jsme to štěstí, že Martina vedla dvě z našich dětí dva roky jako jejich hlavní učitelka ve waldorfské mateřské škole. Dceru přijala do třídy v průběhu školního roku, ač naši rodinu neznala. Synovi se věnovala jako předškolákovi s individuálním přístupem, kterého se dostalo jistě i ostatním dětem. U nejstaršího syna poznala jen z letmých setkání potřebu speciálního zacházení. Líbilo se mi, jak dokázala laskavě, ale přitom rázně vytyčit hranice, což v tomto věku děti velmi potřebují, protože je jim tím vymezen jejich bezpečný prostor – ve fyzickém, ale zejména psychickém slova smyslu. S rodiči jednala Martina vždy přímo a byla schopná a ochotná nastavit zrcadlo vývoji dětí a jejich výchově.
Judita
Byla jsem maximálně spokojená s Martiny výukou. Individuální přístup k synovi s extra potřebami, ale zároveň rozvíjení jeho osobnosti dle jeho možností a motivací až za jeho hranice. Syn jí miluje a to, i když už není jeho učitelkou. Jemnou cestou učí děti základním hodnotám k lidem i přírodě. Byla jsem ráda, že zrovna takovou "úču" mohl můj syn mít :-)
Jana